Om MolièreEnsemblen

Om MolièreEnsemblen

MolièreEnsemblen har funnits i Stockholm sedan 1996. Vi började vår bana med att spela ”Off-Off-Broadway”-pjäsen Den Vita Horan av Tom Eyen. Sedan dess har vi arbetat med en mycket omväxlande repertoar men det som alltid varit vårt kännetecken är vår ambition att utforska det fysiska teaterspråket, teaterrummet som sådant och skådespelarnas förhållande till publiken.

MolièreEnsemblens arbetssätt är inspirerade av The Dell’Arte School of Physical Theatre, USA, Phillippe Gauliere och hans läror om ”finding pleasure in the play”, den fysiske skådespelarmästaren Ingemar Lindh samt Commedia dell’Arte mästaren John Rudlin. De stora och ibland burleska uttryck som vi arbetar med är hämtade från Commedia dell’Arte, clown, ”bouffon” och melodrama. 

Teaterns konstnärlige ledare Amanda Klasa Fornhammar har lång erfarenhet av vad vi kallar ett fysiskt teaterspråk. Hon är utöver commedia dell`Arte, intresserad av clown, melodrama, akrobatik och olika typer av fysisk komik. Hon har arbetat och utbildat sig i England, Skottland, USA och Mexiko.

MolièreEnsemblens skådespelare har gått olika teaterhögskolor i Sverige och utomlands. Vi arbetar kontinuerligt med att hitta ett gemensamt fysiskt teaterspråk både under repetitionstiderna men även genom workshoppar utanför repetitionstiden. Skådespelarna har kompetens inom dans, clown, mim, fysisk komedi, sång och commedia dell’Arte.

Våra scenkonstteam som gör kostym, scenografi, ljus- och ljuddesign, dockor och regi är yrkesverksamma och vi har samarbetat med flera av dessa i många produktioner.

Molière använde komedin för att påverka sin samtid, men också som en uppmuntran till folket: ”Det är komedins uppgift att med skrattets hjälp och makt förändra människorna”, ”Det är trots allt en fröjd att leva” är ett par av hans citat som vi vill bygga vårt arbete på.