Arkiv

HALLUCINATIONSLABORATORIET (2004) av André de Lorde

Scen Kulturhuset, Kilen
Regi Michael Fields
Scenografi och kostym Karin Lundberg, Anna Komarek
Originalmusik och ljud  Tim Gray
Specialeffekter  Tyler Olsen
Medverkande Per Forssell, Desirée Burenstrand, Amanda Fornhammar, Anna Svensson, Micke Klingvall, Pablo Sanchez Perez

SAGT OM OM FÖRESTÄLLNINGEN

Yxor, krokodiltårar och sarkasmer. MolièreEnsemblen bjuder på bloddrypande teaterhistoria.

“Blodets teater” – den sanna föregångaren till dagens scary movies – föddes i Paris i slutet av 1800-talet. Med rötter i scenens melodram och litteraturens naturalism levde Grand Guignol-teatern ut allt det läskiga, överdrivna, slibbiga och gräsliga som fanns under ytan på det städade borgerliga dramat, i pjäser som “Spökets ögon” och “Tortyrträdgården”. Publiken, särskilt den kvinnliga, älskade det och strömmade till det gamla kapell som var teaterns hem ända tills den lades ner 1962.

Molièreensemblen har samlat och något försvenskat “Den sista kyssen” av Maurice Level från 1912, “Åkerfeldtarna” (Georges Courtelinne, 1918) och “Hallucinationslaboratoriet” (André de Lorde, 1916) och spelar dem på Kulturhuset, Kilen i en enda blod-, saliv- och tårskvättande föreställning ackompanjerad av passande skräckmusik.

(ur Ingegärd Waaranperäs recension i Dagens Nyheter 2004-01-16)